Knopen doorhakken

Nu ik zes weken onderweg ben in mijn zoektocht zijn er al grote stappen gemaakt.

Voor diegene die de voorgaande artikelen niet gelezen hebben een korte samenvatting:

Na 32 jaar gewerkt te hebben in de financiële sector heb ik per 31 oktober 2018 gestopt met mijn baan om mijn passie te gaan volgen: kennisoverdracht. Maar hoe pak je zoiets aan?

Wie ben ik?

Ik ben eerst gaan kijken naar mezelf. De rust nemen om dat te doen en daarbij ook hulp inschakelen van derden. Dat heeft aan de ene kant nieuwe inzichten gegeven en aan de andere kant zaken bevestigd. Het heeft me laten zien welke karaktereigenschappen sterk ontwikkeld zijn die ik in kan zetten, maar ook aandachtspunten waar ik zeker aan moet werken. Dit benoemen heeft me bewust gemaakt en het helpt me om richting te geven.

Mijn competenties zijn pragmatisch, hulpvaardig en communicatief. Ik ben een ‘sociaal dier’ en vind het fijn om nieuwe mensen te ontmoeten en als het kan, ze te helpen. Maar hoe giet je dat in een zakelijke formule? Daar heb ik dus goed over nagedacht en ik ben eruit.

Beslissing

Ik heb mijn eigen bedrijf in laten schrijven bij de KvK: Hartenbrug Kennisoverdracht. De naam symboliseert dat mijn kennis de brug kan slaan tussen een probleem en de oplossing. De dienst die ik ga leveren is on-the-job training. De kennis die ik ga delen heeft betrekking op financiële processen, Excel, (internationale) btw of een combinatie hiervan.

Het doel van deze trainingen is:             Mensen zelfredzaam maken

                                                                Rust in een proces bewerkstelligen.

 Hoe werkt het?

  • Er wordt een probleem gedetecteerd binnen het kenniskader.
  • Ik kijk of ik het op kan lossen.
  • Als ik het kan oplossen ga ik samen met diegene die er mee moet werken aan de slag; het uitleggen en de logica laten zien. Hierdoor kan de persoon de volgende keer een soortgelijk probleem zelf oplossen (zelfredzaam). 
  • Een handleiding en eventueel (werk)documenten worden geleverd. 
  • Gevolg: efficiënte en blije werknemers.

Het voordeel van deze werkwijze is dat het geleerde direct toepasbaar is in de praktijk.

Daarnaast wil ik ook graag workshops geven met betrekking tot btw. Een niet te grote groep (Max. 10 personen) zodat ik iedereen goed kan begeleiden.

 En nu?

De volgende stap is het opbouwen van een klantenkring. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Dus daar is de vraag weer: Hoe pak je dat aan? Op het internet kan je veel informatie vinden betreffende het werven van nieuwe klanten. Als je al enige naamsbekendheid hebt gaat het aantrekken van nieuwe klanten waarschijnlijk veel soepeler. Helaas beschik je als starter niet over die luxe.

Oproep

Beste ondernemer, hoe heb je naamsbekendheid verkregen? Hoe ben je te werk gegaan? Wat heeft het meest opgeleverd?

Welke gouden tip wil je delen als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten?

 Ben benieuwd naar de reacties, tot de volgende keer.

Hoe kan ik je helpen?

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
06 146 421 29