10. Niche om te nestelen

Het opzetten van een onderneming begint met een idee. De beste ideeën komen niet van de één op de andere dag. Meestal loop je al een tijdje na te denken met vragen als: Wat kan ik? Wat wil ik? Is er markt voor? Durf ik het aan?

Bij mij ging het niet anders. Inmiddels tien maanden nadat ik de stap genomen heb om zelfstandige te worden, wil ik graag mijn ervaring met jullie delen.

Waar ben je goed in?

Mijn eerste idee was lesgeven, kennis delen. Niet persé op een school, maar echt heel specifiek. Tijdens de opleiding didactische werkvormen en -vaardigheden leerde ik dat je in alles les kan geven als je maar ‘boven de stof staat’. Dat zette me aan het denken. “Waar weet ik genoeg van om voor een groep te gaan staan en er over te vertellen?”

Btw kwam al snel naar boven, omdat ik dat gewoon heel interessant vind. Bovendien is mijn overtuiging dat het goed is om bedrijf breed basiskennis btw te hebben en niet alleen binnen de financiële afdeling.

Excel vind ik ook interessant. Vooral het programma voor je kan laten werken. Ik wil graag mensen helpen vaardigheden aan te leren waardoor ze efficiënter kunnen werken met Excel en ook snappen wat ze aan het doen zijn.

Markt

OK, het idee is geboren, maar is er ook markt voor? Aan alle kanten hoor je dat het goed is om een niche te vinden. Wat is dat dan?

Het woord ‘nicher’ komt uit het Frans en betekent “zich nestelen”. In eerste instantie is dit begrip gebruikt in de biologie en later pas in de economie. Een niche (biologie) is, volgens VanDale, “een omgeving waar de omgevingsfactoren van belang zijn voor de handhaving van een planten- of dierensoort.”

Als je dit doortrekt naar de economie dan moet je als ondernemer dus een plek zoeken in de markt waar je goed gedijd. De economische omschrijving van niche is: “Specifieke, kleine sector waarin producten of diensten worden geproduceerd en afgezet” (bron: www.woorden.org).

Dus; een plek in de markt waar je genoeg stimulans krijgt om te groeien en je je lekker voelt. Tegelijkertijd een heel klein stukje van de markt. Best een uitdaging om dat te vinden.

Tips

  • Stel jezelf de volgende vragen:
    • Wie wil ik helpen (doelgroep)
    • Waarmee? (probleem, wens)
    • Hoe? (oplossing)
  • Maak het niet te groot. Zorg ervoor dat het product of de dienst die je aanbiedt duidelijk is. (Denk wel groot!!)
  • Ga netwerken.

Aan de slag

Voor mij is het volgende eruit gekomen:

Ik help personeel binnen het MKB efficiënter werken met Excel door maatwerktrainingen aan te bieden. Daarnaast zorg ik dat bedrijf breed een basiskennis van btw aanwezig is.

 

Dat is mijn missie.

Contact

Wil jij ook efficienter werken en spreekt mijn manier van werken je aan? Laat het me weten, ik hoor het graag van je. Stuur me een email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Succes en tot de volgende keer!

Hoe kan ik je helpen?

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
06 146 421 29