03. Netwerken en opstarten
De tijd vliegt, alweer tien weken niet meer in loondienst. Het opzetten van mijn eigen onderneming “Hartenbrug Kennisoverdracht” is in volle gang. Toen ik het besloten had om mijn baan op te zeggen had ik nog geen vastomlijnd plan, maar dat is nu gelukkig wel het geval.
Toegevoegde waarde
In de blog van vorige maand heb ik uitgelegd wat mijn plan inhoudt en hoe ik te werk wil gaan. Mocht je dat gemist hebben kan je het natuurlijk nog even nalezen.
Waar het op neerkomt is het volgende: De kennis die ik heb op het gebied van financiële processen, Excel en (internationale) btw wil ik graag overdragen. Dit ga ik doen door maatwerk on-the-job training en workshops te geven en zo problemen oplossen binnen het geschetste kenniskader. Ik wil dus graag, net als btw, waarde toevoegen.
Het doel van deze trainingen is: Mensen zelfredzaam maken
Rust in een proces bewerkstelligen.
Ieder zijn vak
In eerste instantie probeerde ik zelf een logo te ontwikkelen. En een website bouwen, hoe moeilijk kan dat nou zijn? Dat valt dus behoorlijk tegen.
Op een gegeven moment las ik dat één van de grootste valkuilen van beginnende ondernemers is dat je alles zelf wilt doen. Ja, dacht ik, dat moet ik ook helemaal niet doen. Inmiddels heb ik professionals gevonden die mij helpen. Ik heb heel bewust lokaal gezocht naar mensen en bedrijven die wat voor mij kunnen betekenen. Het mes snijdt aan twee kanten. Door het inhuren van deze expertise blijft er meer tijd over voor netwerken, informatie verzamelen (voel me net een spons) en benaderen van potentiële klanten. Tegelijkertijd versterkt het mijn netwerk en krijg ik ook nog waardevolle tips, die voor startende ondernemers natuurlijk onmisbaar zijn.
En nu?
OK, het doel en de doelgroep is duidelijk en dat is natuurlijk een goed uitgangspunt, maar hoe breng ik dat plan in de praktijk? De oplossing is natuurlijk klanten zoeken.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het plan en mijn bedrijf is heel groot in mijn hoofd, maar voor de rest weet niemand waar ik mee bezig ben. Je moet vooral durven heb ik gemerkt. Dus, hup de stoute schoenen aan. Recente en ook wat oudere contacten benaderd om een bakkie te doen en een babbeltje te maken. Ik zit vol met vragen en stel die dan ook. Deze werkwijze heeft al geresulteerd in fijne en nuttige gesprekken. Als jij één van de gesprekspartners was, nogmaals dank en we houden contact.
Digitaal
Het profileren op de digitale snelweg stel ik nog even uit. Eerst wil ik mijn logo ontwikkeld en klaar hebben en mijn website in de lucht. Dan een zakelijk LinkedIn aan maken, waar ik verder zal gaan met de maandelijkse blogs. Met een beetje geluk is dit dus de laatste blog op mijn persoonlijke LinkedIn en vind je volgende maand alleen een link naar de website en zakelijk LinkedIn van “Hartenbrug Kennisoverdracht” op mijn persoonlijke pagina vinden.
Contact
Zoals je begrijpt is dit dus zeker nog niet het einde van mijn reis in het land dat Ondernemen heet. Als ik zakelijk iets voor jullie kan betekenen, je hebt of ziet een probleem wat ik kan oplossen, dan hoor ik natuurlijk ook graag van je
Daarnaast zou ik het fijn vinden om contact te houden of te maken, niet alleen digitaal, maar ik vind het ook fijn om “in real life” af te spreken. Je weet me te vinden.
In de tussentijd geniet ik van de reis.
Ben benieuwd naar de reacties, tot de volgende keer.