Skip to main content

04. Echt van start

Daar ben ik weer met de maandelijkse update van mijn reis door- en in ondernemersland. Even een korte samenvatting zodat je weer weet waar het over gaat.

Per 12 december 2018 ben ik officieel ondernemer. Daarvoor heb ik ruim 30 jaar in loondienst gewerkt binnen de financiële wereld alwaar ik kennis heb opgedaan van financiële processen, Excel en met name de laatste 10 jaar van (internationale) btw.

Mijn passie ligt bij kennisoverdracht en dat wil ik ook inzetten in mijn bedrijf. Dit doe ik door on-the-job trainingen en workshops te geven op een zodanige manier dat de medewerkers de logica inzien en het geleerde direct in de praktijk kunnen brengen. Het doel is dat mensen zelfredzaam worden, efficiënt kunnen werken en er rust in een proces komt. Volgens mij word je daar als werknemer en als werkgever heel blij van.

Dienst en doelgroep

In de vorige blog schreef ik dat het doel en de doelgroep duidelijk waren. Voor mezelf was ik er wel al uit:

Doelgroep – Bedrijven (groot en klein)

Dienst – Kennisoverdracht met betrekking tot financiële processen, Excel, (internationale) btw of een combinatie hiervan.

De gesprekken die ik deze maand gevoerd heb gaven me weer richting en bevestiging. Bij de adviezen ten aanzien de doelgroep komen er echter tegenstrijdige berichten bij me binnen. De één adviseert me de doelgroep vooral bij grote bedrijven te houden, de ander zegt weer dat ik, zeker als startende ondernemer, me zo breed mogelijk moet profileren. Ook de dienst die ik aanbied vindt de één te breed en de ander goed of zelfs heel duidelijk. Vooralsnog hou ik vast aan doelgroep en dienst die ik origineel bedacht heb en ga van start.

Inzicht in de markt

Het zoeken van klanten blijft toch de grote uitdaging. Bij het opstellen van een ondernemersplan komt vaak de stap ‘marktonderzoek’ voor. Dat vind ik toch lastig. Hoe pak je dat aan? Ben er van overtuigd dat als het éénmaal gaat lopen het ‘zwaartepunt’ van zelf naar boven komt. Natuurlijk weet ik wel dat kennis van btw een niche in de markt is, maar is daar werk genoeg in? Daar heb ik dan weer geen zicht op. O, ja dat marktonderzoek….

Komende maand ga ik echt “de boer op”. Bedrijven benaderen en mijn bedrijf introduceren. Ga nog nadenken hoe ik dat precies ga doen, want als ik het slim aanpak kan ik direct het gewenste marktonderzoek doen. Inzicht in de behoefte creëren zodat ik daar op in kan spelen. En natuurlijk opdrachten binnenslepen. Kortom: ondernemen. Heb er weer zin in!

Digitaal

Sinds vorige week is mijn website online! Daar ben ik heel blij mee. Het is een rustige, informatieve site geworden waar je alles kan vinden over de diensten die ik aanbied met Hartenbrug Kennisoverdracht. Nu het logo en de website staat heb ik het gevoel dat het echt kan beginnen.

Van verschillende kanten heb ik gehoord dat een zakelijke LinkedInpagina niet de resultaten oplevert waar je op hoopt. Bovendien moet je wel alle sociale media bijhouden en dat is werk genoeg. Voorlopig vind je de blogs dus nog op mijn persoonlijke LinkedIn en Facebook, maar wil jullie van harte uitnodigen om de website te bekijken: www.hartenbrug.nl

Contact

Zoals de mensen die me kennen weten vind ik het fijn om contact te houden of te maken, niet alleen digitaal, maar juist ook “in real life”.

Als ik zakelijk iets voor jullie kan betekenen; je hebt of ziet een probleem wat ik kan oplossen, dan hoor ik natuurlijk ook graag van je.

Tot de volgende maand, maak er weer wat moois van!